Apel Koalicji Służb
- Szczegóły
- Kategoria: Represjonowani
- Opublikowano: wtorek, 04 kwiecień 2017 19:55
- Zespół ds ustawy represyjnej
- Odsłony: 2106
dot. procedury skargowo- odwoławczej w sprawie obniżenia świadczeń emerytalnych/rentowych ustawą z dnia 16 grudnia2016 roku.
Stowarzyszenia służb mundurowych apelują, by nie nazywać ustawy obniżającej emerytury "dezubekizacyjną" gdyż sama ta nazwa już stygmatyzuje nasze środowisko. To jest ustawa reperesyjna.
Na obecnym etapie wszyscy, których dotyczy ta ustawa mogą ( każdy decyduje indywidualnie) napisać wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich o naruszeniu praw obywatelskich.
We wniosku wpisujemy swoje dane( imię i nazwisko, adres zamieszkania , nr telefonu, email). Wysyłamy pocztą lub elektronicznie) na adres:
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich w Warszawie
Al. Solidarności 77
00- 090 Warszawa
Wniosek emerytów/rencistów pełniących służbę do 1990 roku powinien zawierać:
-ogólnie dane dotyczące służby, stopni, stanowisk, charakteru pracy (warunki zagrażające życiu i zdrowiu, warunki szkodliwe),
-praca po 1990 roku i odprowadzanie składek ZUS-owskich,
-stan zdrowia ( inwalidztwo, niepełnosprawność),
-brak możliwości zarobkowania,
-utrzymywanie innych członków rodziny (w tym inwalidów i niepełnosprawnych),
-represyjność ustawy pozbawiająca środków do normalnego życia i na leczenie,
-ewentualnie inne.
Emeryt/rencista pełniący służbę po 1990 roku w Policji lub służbach mundurowych powinien we wniosku napisać o:
-służbie przed 1990r. (charakter służby, stopnie i stanowiska, wykonywane zadania itp.),
-służbie po 1990 roku ( charakter, stopnie stanowiska, nagrody, odznaczenia),
-jeśli po 1990 roku służył co najmniej 15 lat i nabył uprawnienia emerytalne - opisać ich wysokość, skonfrontować z proponowaną w ustawie wysokością świadczeń,
-opisać wykonywane zadania zagrażające życiu lub zdrowiu, powołać się na rotę ślubowania,
-opisać represyjność ustawy ( pozbawienie środków do życia, środków na spłatę zobowiązań kredytów, pożyczek) itp.
Wzór w/w wniosku znajduje się na stronie internetowej Federacji Stowarzyszeń Służb Mundurowych RP.
Szanowni Państwo
W związku z licznymi zapytaniami, a nawet próbami podejmowania już teraz działań prawnych np. wnoszenia odwołań/pozwów do sądów powszechnych związanych z ustawą z dnia 16 grudnia 2016r. o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 30.12.2016 r., poz. 2270), tzw. ustawa "dezubekizacyjna",
informujemy zainteresowanych, że:
Rozpoczęcie indywidualnej drogi sądowej jest możliwe nie wcześniej niż po otrzymaniu decyzji Dyrektora Zakładu Emerytalno Rentowego MSWiA stanowiącej o zmniejszeniu emerytury/renty. W decyzji tej znajdzie się pouczenie o możliwości jej zaskarżenia (w jakim terminie i do jakiego sądu).
Pamiętajmy!
W dniach 28.02-2.03.2017 r. odbyła się konferencja „Represje wobec emerytów mundurowych w RP. Możliwości przeciwdziałania”. W spotkaniu tym uczestniczyło około 200 osób, reprezentujących środowiska mundurowe MSW oraz Wojska Polskiego. Uczestnicy brali udział w pracach czterech zespołów tematycznych. Celem było wypracowanie metod i środków, które - poprzez działania na wielu płaszczyznach - doprowadzą do odrzucenia lub zmiany represyjnej Ustawy emerytalnej. Metod i środków zgodnych z obowiązującym prawem, polskim i międzynarodowym. Nie było więc wezwań do marszu na Belweder, Wiejską czy Nowogrodzką. Nie można jednak wykluczyć, że Suweren prędzej czy później sam sięgnie po takie środki. Ale nie będzie to robota emerytów mundurowych, co z pewnością potwierdzą obecni na konferencji, „akredytowani” przedstawiciele MSW.
Największą wartością spotkania jest to, że represje wobec emerytów mundurowych oraz wysokie prawdopodobieństwo takich samych działań w stosunku do innych grup zawodowych spowodowały całkowitą zmianę postrzegania tego problemu oraz zmianę nastawienia części opinii publicznej oraz niektórych środowisk politycznych w stosunku do nas. Teraz sytuacja jest zupełnie inna niż w 2009 roku.
„Art. 8a. 1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w drodze decyzji, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może wyłączyć stosowanie art. 15c, art. 22a i art. 24a w stosunku do osób pełniących służbę, o której mowa w art. 13b, ze
względu na:
1) krótkotrwałą służbę przed dniem 31 lipca 1990 r. oraz
2) rzetelne wykonywanie zadań i obowiązków po dniu 12 września 1989 r., w szczególności z narażeniem zdrowia i życia.
Prima facie można powiedzieć, że jest to przepis bardzo dobry, ponieważ w jakiś sposób łagodzi drakońskość rozwiązań omawianego aktu prawnego. Jednak głębsza analiza każe zadać nam kilka fundamentalnych pytań:
Warto zaznaczyć, że w proponowanym projekcie ustawy nie znalazły się żadne przepisy szczególne, które rozstrzygałyby te zagadnienia, dlatego zmuszeni jesteśmy opierać się na przepisach KPA i ustawy o emeryturach i rentach z FUS.